ایمنی برای کسانی که در محیط های خطرناک کار می کنند، از جمله مناطقی که حاوی مواد قابل احتراق یا بخارات، مایعات یا گازهای قابل اشتعال هستند، بیشترین اولویت را دارد. مشاغلی که در چنین شرایطی فعالیت می کنند طبق قانون موظف هستند برای محافظت از کارگران، از تجهیزات ضد انفجار و اتصالات نور ضد انفجار استفاده کنند. این تجهیزات به گونه ای طراحی شده اند تا از وقوع انفجار و آتشسوزی جلوگیری کنند. در ادامه به معرفی انواع مختلف نورپردازی ضد انفجار خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید: چراغ ضد انفجار چیست؟

انواع مختلف نورپردازی ضد انفجار

همانطورکه گفته شد در محیط های صنعتی و مستعد انفجار همچون پالایشگاه ها،سکو های نفتی،معادن و... باید از تجهیزات ضد انفجار و چراغ ضد انفجار استفاده شود. چرا که هرگونه نقص الکتریکی و یا جرقه می تواند موجب انفجار های بزرگ در این مناطق شود.

تجهیزات روشنایی ضد انفجار به گونه ای طراحی و تولید شده اند که از نفوذ هرگونه ماده قابل اشتعال به درون محفظه خود جلوگیری می کنند. همچنین هیچگونه نشت الکتریکی به خارج از محفظه نخواهند داشت.

1. چراغ ضد انفجار رشته ای

چراغ ضد انفجار رشته ای

چراغ های رشته ای ضد انفجار یک گزینه آزمایش شده و واقعی هستند. آنها با عبور جریان الکتریکی از یک رشته سیم کار می کنند، آن را گرم می کنند و باعث انتشار نور می شوند. ساختار محصور شده از جرقه ها و سطوح داغ از اشتعال گازهای مجاور جلوگیری می کند. این چراغ ها برای روشنایی عمومی در مناطق خطرناک مناسب هستند.

2. نور فلورسنت ضد انفجار

نور فلورسنت ضد انفجار

لامپ های فلورسنت ضد انفجار به دلیل بهره وری انرژی، یک انتخاب محبوب برای کاربردهای ضد انفجار هستند. چراغ‌های ضد انفجار فلورسنت که در محفظه‌های سخت قرار می‌گیرند، از یک بالاست برای تنظیم جریان الکتریکی استفاده می‌کنند. آنها برای مناطقی که نیاز به روشنایی مداوم و گسترده دارند، مانند انبارها و تاسیسات تولیدی مناسب هستند.

3. چراغ ضد انفجار LED

چراغ ضد انفجار LED

چراغ های LED ضد انفجار با پیشرفت فناوری روشنایی رایج تر می شوند. لامپ های LED کارایی انرژی، عمر طولانی و روشنایی سریع را ارائه می دهند. این وسایل برای مقاومت در برابر ضربه و لرزش مهندسی شده اند و برای استفاده در شرایط سخت صنعتی مناسب هستند. چراغ‌های LED قابل تطبیق هستند و هم روشنایی عمومی و هم نورپردازی متمرکز را فراهم می‌کنند.

4. روشنایی ضد انفجار تخلیه با شدت بالا (HID)

چراغ‌های HID که شامل متال هالید و لامپ‌های سدیم پرفشار هستند، با روشنایی فوق‌العاده‌شان متمایز می‌شوند. چراغ‌های ضد انفجار HID که در داخل محفظه‌های محکم قرار دارند، معمولاً در برنامه‌های کاربردی در فضای باز مانند پالایشگاه‌ها و سایت‌های حفاری استفاده می‌شوند. آنها به دلیل ظرفیت خود برای تولید مقدار قابل توجهی نور با راندمان بالا مشهور هستند.

5. چراغ خروجی اضطراری ضد انفجار

چراغ خروجی اضطراری ضد انفجار

در صورت قطع برق یا تخلیه اضطراری، سیستم های تخصصی خروج اضطراری ضد انفجار و روشنایی خروجی نقش مهمی ایفا می کنند. این وسایل برای ایجاد مسیرهای واضح و قابل مشاهده برای تخلیه ایمن در محیط های خطرناک طراحی شده اند. آنها اغلب ویژگی هایی مانند پشتیبان گیری باتری را برای اطمینان از ادامه عملکرد در هنگام قطع برق در خود جای می دهند.

6. چراغ ضد انفجار دستی و قابل حمل

چراغ ضد انفجار دستی

برای کارهایی که نیاز به تحرک یا بازرسی در فضاهای محدود دارند، چراغ های ضد انفجار دستی و قابل حمل ضروری هستند. این لامپ ها به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی توسط کارگران حمل می شوند و به پوشش های محکم و محافظ مجهز شده اند. چراغ های قابل حمل اغلب از فناوری LED برای کارایی و دوام آن استفاده می کنند.

7. چراغ های بازرسی مخزن

چراغ های بازرسی مخزن

چراغ های بازرسی مخزن به طور خاص برای استفاده در فضاهای محدود و محیط های مخزن طراحی شده اند. این وسایل برای مقاومت در برابر چالش های بازرسی مخازن ساخته شده اند و روشنایی قابل اعتمادی را در مناطق با دسترسی محدود ارائه می دهند. چراغ های بازرسی مخزن اغلب فشرده و قابل حمل هستند و سهولت استفاده را در محیط های مختلف صنعتی تسهیل می کنند.

8. روشنایی ضد انفجار مقاوم در برابر خوردگی

روشنایی ضد انفجار مقاوم در برابر خوردگی

صنایعی که در معرض عناصر خورنده هستند، مانند سکوهای فراساحلی یا کارخانه های فرآوری شیمیایی، به نور ضد انفجار نیاز دارند که بتواند در محیط های خشن مقاومت کند. وسایل مقاوم در برابر خوردگی از موادی ساخته می شوند که در برابر تخریب مقاوم هستند و طول عمر و قابلیت اطمینان را در شرایط چالش برانگیز تضمین می کنند.

9. چراغ ضد انفجار تونلی

چراغ ضد انفجار تونلی

چراغ تونلی ضد انفجار به وسایل روشنایی اطلاق می‌شود که قادر به دفع جرقه‌های اشتعال‌زا در محیط‌های بسته مانند تونل‌ها، معادن یا موتورخانه‌ها هستند. این چراغ، خود به تنهایی مقاومتی در برابر انفجار ندارد و وظیفه اصلی آن جلوگیری از وقوع انفجارهای بزرگ است. چراغ‌های تونلی ضد انفجار جرقه‌های تولید شده در داخل فضا را مسدود کرده و از ترکیب شدن آن‌ها با منابع قابل احتراق در جو مجاور جلوگیری می‌کنند.

چراغ تونلی ضد انفجار پالازولی E27 ایتالیا
چراغ تونلی ضد انفجار شوخ آلمان

جمع بندی

در محیط های صنعتی و پرخطر استفاده از تجهیزات ضد انفجار امری ضروری می باشد. چراغ ضد انفجار یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین تجهیزات ضد انفجار در محیط های صنعتی می باشد. در این مقاله به معرفی انواع مختلف نورپردازی ضد انفجار پرداختیم.

برای مشاوره در خرید تجهیزات ضد انفجار و انواع چراغ ضد انفجار می توانید به وب سایت ایمن برق پارسا مراجعه کرده و با مشاوران ما تماس بگیرید.