در محیط های صنعتی و پرخطر ایمنی همیشه باید در اولویت باشد. سیستم های ایمنی ضد شعله و ضد انفجار به منظور افزایش امنیت و جلوگیری از اتفاق هایی مانند آتش سوزی، در محیط های صنعتی استفاده می شوند. این اصطلاحات گهگاه به صورت مترادف استفاده می شوند، اما تفاوت های زیادی با هم دارند. در ادامه به تفاوت ضد شعله و ضد انفجار خواهیم پرداخت.

بررسی سیستم ضد شعله و ضد انفجار 

محصولات ضد شعله و محصولات ضد انفجار با وجود نام های مشابه آنها یکسان نیستند. ما این کار را با بررسی نحوه آزمایش آنها، نحوه متفاوت بودن مشخصات آنها، علائمی که باید جستجو کنیم و میزان محافظت هر کدام از آنها را بررسی میکنیم.

سیستم های ضد شعله

اصطلاح ضد شعله بیشتر در اروپا استفاده می شود. معمولاً اقلام hazloc را پوشش می دهد که فقط طبق سیستم منطقه توسط دستورالعمل های IEC برای استفاده بین المللی تأیید شده اند. آنها توسط آژانس های صدور گواهینامه ایالات متحده برای استفاده در ایالات متحده یا کانادا تأیید شده اند. این اقلام ضد شعله همیشه تمایل به صدور گواهینامه با سیستم منطقه دارند. همچنین، می توانید با استانداردهای مختلفی مواجه شوید که از محافظت در برابر شعله استفاده می کنند.

محفظه های ضد شعله با دستگاه های خاصی محکم می شوند تا بدون استفاده از ابزار مخصوص یا در برخی موارد چندین ابزار مخصوص جدا شوند.
IEC 60079-1 استانداردی است که بر الزامات فنی علامت گذاری ex db با کمک ضد شعله برای گواهینامه IEC تمرکز دارد.

UL 60079-1 استاندارد دیگری است که بر محصولاتی تمرکز دارد که به گواهینامه مبتنی بر منطقه نیاز دارند و صرفاً برای استفاده ایالات متحده است. CSA C22.2 شماره 60079-1 مشابه قبلی است، اما این فقط برای کانادا است.
با توجه به این روش طبقه بندی زون، می توانید گروه های گاز IIA، IIB و IIC را پیدا کنید. گروه های IIC آنهایی هستند که گاز آنها قابل اشتعال است.

سیستم های ضد انفجار

هنگامی که ما در مورد محصولات و تجهیزات ضد انفجار صحبت می کنیم، این بیشتر بر مواردی تمرکز می کند که توسط آژانس های صدور گواهینامه در آمریکای شمالی تأیید شده اند. اینها از سیستم کلاس/تقسیم استفاده می کنند و بر مواردی که فقط در ایالات متحده استفاده می شود تمرکز می کنند. هنگامی که شما در حال نصب هر سیستم صدور گواهینامه برای یک مکان خطرناک هستید، می تواند کلاس و بخش خاص خود را داشته باشد. آنهایی که دارای کلاس و بخش اول هستند، شناخته شده اند که از تکنیک حفاظتی استفاده می کنند که ضد انفجار است.

محفظه های ضد انفجار به صورت جداگانه در کارخانه تا چهار برابر حداکثر فشار آزاد شده در انفجار آزمایش می شوند و از محفظه های ضد شعله سنگین تر هستند.

آنچه در مورد استانداردهای آمریکای شمالی متوجه خواهید شد این است که این استانداردها توسط ANSI، FM، U و CSA ایجاد شده اند. برای به دست آوردن اولین کلاس و بخش، این بدان معناست که باید با CSA C22.2 شماره 30 کانادا یا استاندارد UL 1203 در ایالات متحده مطابقت داشته باشید.
یکی دیگر از جنبه های مهمی که در اینجا باید در نظر گرفت این واقعیت است که همه محصولات الکتریکی ایالات متحده باید با استانداردهای ایمنی عمومی اختصاص داده شده مطابقت داشته باشند. اگر می خواهید یک گواهی مکان خطرناک در داخل کشور به دست آورید، یکی از عناصر حیاتی است. شما با گروه های گازی متفاوتی مواجه خواهید شد، از A تا D، که D کمترین اشتعال و A کمتر اشتعال پذیر است.

تفاوت ضد شعله و ضد انفجار چیست؟

محفظه های ضد حریق و محفظه های ضد انفجار شباهت هایی دارند، اما از جهات دیگر تفاوت های قابل توجهی دارند. به عنوان مثال، هر دو پوشش ضد شعله و ضد انفجار روی روکش های رزوه دار یا اتصالات محکم پیچ می شوند. آنها به هم متصل هستند، از طرفی ظروف مقاوم در برابر شعله وسایل خاصی روی آنها قرار دارد که برای حذف آنها به ابزار خاصی نیاز داریم.
تجهیزات و سیستم های ضد انفجار برای اطمینان از ایمنی و انطباق با استانداردهای محلی در محیط های صنعتی و مستعد انفجار استفاده می شود. این دو نام اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما اهداف و ویژگی های متفاوتی دارند.

1. پروتکل مشخصات

یکی از تفاوت های عمده بین سیستم ضد انفجار و ضد شعله این است که آنها از پروتکل های مختلفی پیروی می کنند. به عنوان مثال، یک سیستم ضد انفجار از پروتکل NEC پیروی می کند. اما پروتکل ضد شعله توسط پروتکل IEC پوشش داده شده است. سیستم‌های ضد آتش در اتحادیه اروپا استفاده می‌شوند، در حالی که ضد انفجار بیشتر یک سیستم ایالات متحده است.

2. پارامترهای تست

تفاوت دیگر بین سیستم های ضد انفجار و ضد شعله در پارامترهای آزمایش است. به طور کلی سیستم های ضد انفجار تا 4 برابر فشار انفجار گاز را تحمل می کنند. از طرف دیگر سیستم های ضد شعله معمولاً برای مواردی مانند فشار بیش از حد آزمایش می شوند. آنها حدود 1.5 برابر فشار معمولی را آزمایش می کنند و به ندرت تا 4 برابر فشار تست می رسد.

3. علامت گذاری

علائم ضد انفجار مطابق با استانداردهای ایالات متحده است و بر روی کلاس، بخش و گروه تمرکز دارد. هر علامت گذاری نقش خود را دارد، زیرا کلاس T آن دستگاه را نشان می دهد، اما همچنین نشان می دهد که گاز چقدر می تواند به طور فعال قابل اشتعال باشد. در انتهای علامت گذاری یک XP خواهید داشت که نشان می دهد از روش ضد انفجار استفاده می کنید.

با این حال، علامت ضد شعله بر اساس موقعیت مکانی مطابق با الزامات گواهینامه سیستم منطقه است. شما دارای EX هستید که مکان های خطرناک را نشان می دهد، در حالی که DB بر روی ضد شعله تمرکز می کند. سپس IIC دارید که گروه گاز را نشان می دهد. در پایان کلاس دما را خواهید داشت که می تواند از T1 تا T6 متغیر باشد.

4. پوشش های محافظ

آنچه مهم است در نظر داشته باشید این واقعیت است که پوشش های سیستم های ضد انفجار و ضد شعله معمولاً با اتصالات یا روکش های رزوه ای متصل می شوند یا به طور فعال روی آنها پیچ می شوند. برخی از محفظه های ضد شعله به ابزار خاصی متکی هستند که برای برداشتن صحیح آنها باید از آنها استفاده کنید. این محفظه ای نیست که بتوانید آن را در هر جایی سوراخ کنید. شما باید آن را در کارخانه سوراخ کنید، در حالی که یک محفظه ضد انفجار چیزی است که می توانید در مزرعه سوراخ کنید.

ضد شعله به عنوان یکی از تکنیک های متعددی که می توانید برای محافظت در برابر انفجار استفاده کنید، به طور گسترده ای شناخته شده است. می توان از آن برای موتورها، JB ها و بسیاری از اتصالات نوری در مناطق بسیار متنوعی که به عنوان خطرناک شناخته شده اند استفاده کرد. IEC کسی است که تجهیزات حفاظتی را در اینجا تأیید می کند.

به طور کلی، برای اینکه یک آیتم دارای گواهینامه ضد اشتعال یا ضد انفجار باشد، باید محفظه ای داشته باشید که بتواند تمام واکنش های انفجاری را در خود نگه دارد.

تفاوت های عمده ای که باید بین سیستم های ضد انفجار و ضد شعله بدانید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، در مورد سیستم های ضد شعله، باید توسط سازنده سوراخ شود، برای سیستم های ضد انفجار می توانید حفاری صحرایی انجام دهید. ساختار سیستم های ضد انفجار سنگین تر است، سیستم های ضد شعله بسیار سبک تر هستند. اتصالات می توانند برای هر دو مسطح و رزوه شوند، اگرچه برای ضد انفجار می توانند دندانه دار شوند، در حالی که برای سیستم های ضد شعله می توانند اسپیوت شوند.

افزایش گرما برای سیستم های ضد انفجار مورد توجه قرار نمی گیرد، اما برای عایق شعله می تواند عاملی باشد که اجزای داخلی کلی شما را محدود می کند. برای سقف سیم‌کشی برعکس است، برای سیستم ضد انفجار این یک رویکرد طراحی حیاتی است، اما برای سیستم‌های ضد شعله چندان مهم نیست.

جمع بندی

اگر می خواهید مطمئن شوید که دستورالعمل ها و الزامات محلی را دنبال می کنید، درک اینکه یک سیستم ضد اشتعال و ضد انفجار چیست بسیار مهم است. بسته به موقعیت مکانی خود، باید از محلول های ضد انفجار یا ضد شعله استفاده کنید. با توجه به آنچه گفته شد، هر دوی آنها بسیار شبیه به هم هستند، با این حال چند تفاوت جزئی مانند تست فشار بالاتر برای سیستم های ضد انفجار یا افزایش گرما برای آنها در نظر گرفته نمی شود، اما یک عامل مهم برای یک سیستم ضد شعله است. هنگامی که تفاوت ها را بدانید، تشخیص اینکه دقیقاً چنین سیستمی بر اساس عوامل محلی و عملکردی ایده آل است، بسیار آسان تر می شود.

برای مشاوره در تهییه سیستم های ضد شعله و تجهیزات ضد انفجار می توانید با مشاوران ما در فروشگاه ایمن برق پارسا تماس بگیرید.

شماره تلفن جهت مشاوره در خرید: 09171116058